zaterdag 17 augustus 2013

Back to school | Pep on Sunday: De eerste indruk.

Pep on Sunday? Het is nog helemaal geen zondag! Nee klopt, Pep on Sunday is een nieuw soort blogpost die om de week op zondagochtend online komt (de ene week de diary, de andere week deze). Pep on Sunday is een blogpost waarin ik jullie een soort oppepper geef; ik deel mijn eigen ervaring, deel tips uit en als het kan vertel ik je hoe je het kan voorkomen. Het is vandaag geen zondag, maar ik had voor deze Back to school week twee belangrijke pep talks in gedachten, die beide erg zullen helpen. Vandaag gaat het over de eerste indruk; hoe ga jij met de eerste indruk die een ander over jou denkt om, die jij eigenlijk helemaal niet kan weten? Hierin bespreek ik een levensles die ik van mijn coach heb geleerd. x



Nivea. Het woord waar het eigenlijk allemaal om draait. Nee, niet het beautymerk, maar de afkorting die ik van mijn coach leerde. NIVEA: Niet Invullen Voor Een Ander.

Op onze eerste lesdag, werd na het voorstel rondje de stagiair de gang op gestuurd. Toen hij weg was vroeg de coach, Yudi, ons om dingen op te schrijven over hem. Toen hij na een paar minuten weer binnen kwam, moesten we onze antwoorden hard op voorlezen. 'Vrolijk', 'enthousiast', 'blij', 'nieuwsgierig'..
Terwijl wij onze antwoorden oplazen, schreef Yudi snel alles over. Toen we klaar waren ging hij alles af. 'Maar één antwoord is goed' zei hij. Een klasgenoot had namelijk gezegd; 'Afro, door zijn kapsel.' (hij heeft een bos krullen). De rest konden wij eigenlijk helemaal niet weten. Misschien was hij wel helemaal niet vrolijk, maar gedroeg hij zich alleen zo. Misschien was hij wel helemaal niet nieuwsgierig, misschien speelde hij alleen maar zo. Je kan niks invullen voor een ander.


Dit heeft toch wel wat met me gedaan. Het heeft mijn zelfbeeld eigenlijk verbeterd en me toch wel een wat anders mens gemaakt.
Soms zie je iemand lopen en denk je 'zo, die kijkt vuil, die vind me vast stom.', weet jij veel, misschien dacht diegene wel net ergens aan en staarde die in het niets. Eerst had ik vooral de eerste gedachte, waar je jezelf hartstikke onzeker mee maakt, maar sinds een tijdje heb ik altijd de tweede gedachten; 'ik kan het niet invullen, ik weet niet wat hij/zij denkt.'. En ik voel me er prima bij.

Dit gevoel is ook wat overgeschakeld naar een 'I don't care what they think' gevoel. De eerste indruk maakt mij veel minder uit. Ik plaats hem alsnog over iedereen, want dat is menselijk, maar ik vul hem niet meer voor anderen in. Hierdoor ga jij je ook anders gedragen naar hun. Als jij denkt dat ze je stom vinden, ga jij stom doen en daar krijg je vervolgens stom voor terug. En wat hebben we daar aan? Niks.


Iedereen die je kent is ooit een onbekende geweest, waar jij een eerste indruk over had.

Hoe ga jij om met de eerste indruk? Maak jij je heel erg druk om wat mensen van je denken of maakt het jou helemaal niks uit? Je weet niet wat ze denken. Ik ben me een stuk minder zorgen gaan maken om wat mensen nou eigenlijk van me denken en zit hierdoor veel beter in mijn vel. Ik durf nu te zijn wie ik ben en niet waarvan ik denk dat anderen het leuk vinden als ik zo ben.

Iedereen is hoe hij of zij is. Een lachebek of een stil iemand, een mysterieus of spontaan iemand. Iedereen is zijn eigen ik.

1 opmerking:

Bedankt voor je reactie en hopelijk tot snel!