vrijdag 12 juli 2013

Beauty | Rare beauty ingrediënten; deel 1.

Weet jij eigenlijk wat er allemaal echt in je make-up en beauty producten zit? Soms komt er ineens een raar artikel op internet over een nieuw goedje dat in bepaalde beauty producten zit. Van slakkenslijm tot slangengif en van nachtegaalpoep tot stierensperma. Er zijn flink wat rare producten op de markt met deze ingrediënten. Vandaag de tijd om hier eens wat dieper op in te gaan.. Omdat het anders een wel erg lang artikel werd heb ik het in twee delen gedaan, binnenkort komt deel 2! x



Ik zal beginnen met een wat 'minder schokkend' middeltje; Slakkenslijm. De meesten zullen wel weten dat dit erg goed is voor je huid en er is ook een tijdje ophef geweest over hoe die slijm nou uit de slakken komt.
Bij Wibra (en volgens mij ook Action?) heb ik de potjes al eens zien staan voor ongeveer €4. Slakkenslijm staat bekend als celvernieuwend- en herstellend middeltje. Uit onderzoek is gebleken dat de slijm vooral
bestaat uit: allantoïne, collageen, elastine, glycolzuur en vitamine A, C en E. Vooral door de allantoïne heeft het een anti-acne en anti-age effect. Als een slak gewond raakt, hersteld dat snel door een soort belletjes; het slijm. Ook kunnen ze hierdoor lekker glijden over de grond, zich laten plakken als ze ergens tegenaan omhoog klimmen of in hun schelp willen kruipen.. Voor slakken dus essentieel om te overleven.
Eigenlijk word er maar van een soort slak gebruikt; de Helix Aspersa Muller (Segrijnslak). De reden hiervan is onbekend. Maar hoe krijgen ze het slijm nou uit de slak zonder dat ze gedood worden? Ze maken de slak aan het stressen, zodat hij de bubbels slijm produceert om zich te beschermen en helen. Wat er precies worden gedaan is onbekend, maar aangezien ze gaan helen worden ze waarschijnlijk wel pijn gedaan.

Mijn mening: Het klinkt dan misschien als een wondermiddel, maar kan dit niet op een wat aardigere manier? Ik sta ook wel eens per ongeluk op een slakje, maar dit vind ik eigenlijk erger. Het lijkt me ook een best vies idee als je je bedenkt waar het weg komt. En eigenlijk draait het allemaal alleen maar om de allantoïne, een ingrediënt wat je ook gewoon uit bloemen kan halen, maar ja planten zijn niet meer nieuw. Allemaal marketing dat nergens voor nodig is. Sommige bedrijven liegen hier ook nog over en zeggen dat er slakkenslijm in zit ook al zit alleen het planten extract er in.
Wat een onzin allemaal..


Maar snel naar het volgende bizarre ingrediënt: sperma. We zijn er allemaal door gemaakt, maar om jezelf er nou mee te verzorgen? Sperma blijkt een natuurlijke anti-oxidant te zijn en is dus een erg goed anti-aging product. Het 'spermine extract' zou 30 keer sterker zijn dan vitamine E. 
Nu zit het niet alleen in bepaalde anti-age crème's, maar nu bestaat het ook nog als haar-treatment. Deze eiwitrijke treatment van spierensperma zorgt voor mooi haar met glanzende en gezonde lokken. Hari, van Hari's Salon uit London, gebruikt het zaad van Aberdeen Angus stieren van een boerderij uit Cheshire en combineert dat met de wortel van de eiwitrijke plant Katera. Een 45 minuten durende behandeling kost omgerekend ongeveer 61 euro.

Mijn mening: Nog zo'n "wondermiddel" waar ik mijn twijfels bij hem. Anti-aging heb ik nog niet nodig, maar het haar treatment.. Net als het slakkenslijm lijkt dit me erg smerig, maar als het gewoon een klein beetje in een shampoo o.i.d. te koop was, zou ik dat zeker eens willen proberen, aangezien er alleen maar positieve reviews van zijn.. 


En dan alweer het raarste ingrediënt, als we dachten dat het echt niet meer gekker kon, komen de japanners wel weer met wat raar: vogelpoep. En niet zomaar vogelpoep, maar poep van de Japanse Nachtegaal. De kern ligt hem in guanine. Dit zorgt voor een egale lichtere huid en maakt de huid tevens zacht door het exfoliërende effect. Kabuki acteurs en Geisha's gebruikten altijd al Japanse Nachtegaal poep omdat dit het beste hun zware make-up verwijderde en tegelijkertijd hun huid glad en soepel hield. Het Aziatische geheim is onthult. 
Om te voorkomen dan iedereen ineens op Nachtegaal jacht gaat, hebben ze weer wat bedacht: Nachtegaal poep is namelijk verkrijgbaar als cosmetisch product genaamd Uguisu no Fun. Voor $ 17.99 heb je een flesje met ongeveer 30 gram gedroogde en verpulverde poep. Het is behandeld met UV straling om bacteriën te verwijderen en gemengd met Japanse witte klei. Je kunt het poeder gebruiken als maskertje, of mengen met een beetje water om er vervolgens je gezicht mee te wassen. 

Mijn mening: Gad-ver-damme. Deze skip ik zeker weten! Degene die dit ontdekt heeft, is volgens mij niet helemaal goed.. Het zit dan misschien in een leuk flesje en het is helemaal schoon gefilterd, gewoon het idee alleen al maakt me misselijk. Je zou maar per ongeluk wat in je mond krijgen met het afspoelen.. Baaaah!


Wisten jullie al dat deze producten worden gebruikt als beauty product? Welke zouden jullie nog wel willen proberen?

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Bedankt voor je reactie en hopelijk tot snel!