zaterdag 10 november 2012

Personal | Sinterklaas kapoentje..

Over een paar weken is het alweer zo ver: Sinterklaas komt weer aan in zijn stoomboot. Wij vieren het voor de zoveelste keer met de familie van mijn vaders kant (Kerstmis met mijn moeders kant). Ik ken veel mensen die ook Sinterklaas (of Kerst) vieren met hun familie, maar hoe kan je dat nou het beste aanpakken? Surprises, gedichten of allebei? En hoe kies je voor wie je een cadeautje moet kopen of koop je voor iedereen een klein dingetje? Klik verder voor mijn tips voor een geslaagde avond. x



Waar het allemaal mee begint.. Het eerste wat je moet weten is natuurlijk een datum en plaats (en budget), maar daarna is het ook belangrijk om te weten voor wie je cadeautjes moet kopen. Dit kan op verschillende manieren.
Je kan lootjes trekken. Dit kan ook weer op verschillende manieren. Het meest bekende is denk ik met papiertjes waar je je naam (en verlanglijstje) op zet, maar hiermee loop je het risico dat je jezelf trekt, waardoor soms flink wat gedoe ontstaat. Of je hebt dezelfde als vorig jaar.. En dat jaar daarvoor (mijn nicht heeft mijn zo'n 7 keer achter gehad..). Wij trekken nu voor het derde jaar via lootjestrekken.nl. Hier gaat alles via e-mail en alleen de beheerder moet een account maken (volgens mij). Je kan de e-mail adressen van het jaar ervoor gebruiken en invullen dat je niet dezelfde als het jaar daarvoor kunt trekken. Je kan alleen op 'je eigen pagina' komen via je eigen mailtje en je kan berichten op de pagina achter laten die de groep kan lezen om bijvoorbeeld laatste afspraken te maken.
Natuurlijk kan je ook voor iedereen iets kopen. Dan is het budget van de cadeaus waarschijnlijk lager. Maar  bepaal je het budget met iedereen die meedoet.


De voorbereiding.. Spreek met iedereen goed de plek, tijd en datum op. Ook is het handig om te weten wat 'verplicht' is. Bij ons is het verplicht om een surprise en gedicht te maken, maar ik heb ook vaak genoeg van andere mensen gehoord dat ze surprise of gedicht doen of gewoon alleen het cadeautje. Ook is het handig om te weten wat je naast je cadeautjes mee moet nemen. Wij gaan nu naar een restaurant waar we een zaal huren en eten krijgen. Maar als je het bij iemand thuis viert, kan je afspreken wie wat voor eten, snacks of drinken meeneemt.


De dag zelf.. De dag waar het allemaal om draait! Zorg dat je op tijd klaar bent met cadeautjes kopen en gedicht/surprise maken en niet alles nog de ochtend van te voren moet doen. En zorg ook dat het in de auto past (als je er met de auto heen gaat)! Dit is bij ons soms nog een heel avontuur.. Zorg ook dat je op tijd weg gaat, dat is wel zo leuk.. En maak er een leuke gezellige dag van!

Hoe vieren jullie Sinterklaas? En hebben jullie al lootjes getrokken?

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Bedankt voor je reactie en hopelijk tot snel!