zondag 9 september 2012

Personal | Overlevingstips voor school.

Het is nu echt begonnen: school. Alle scholen zijn weer begonnen en ik begin morgen ook aan mijn eerste volle echte schoolweek. Vorige week had ik al mijn eerste twee schooldagen, waarin we al super veel dingen mee moesten nemen. En probeer dan maar eens de bus in te komen.. Of er uit! Dat was ook nog een heel avontuur.. Voor vandaag een paar tips om school te overleven. x



Ten eerste gaat het allemaal om de eerste indruk. Begin je aan je eerste week? Zorg dan dat je je spullen bij je hebt, je huiswerk voor elkaar hebt en op tijd komt. Als je op je eerste schooldag al je spullen niet bij je hebt en je te laat komt, maak je natuurlijk geen eerste indruk.

Op tijd komen is soms nog een heel probleem. Ik reis zelf met de bus. Ik stap op de bus vlak bij mijn huis, ga naar het busstation en moet dan in de altijd overvolle schoolbus. Mijn tip: zorg dat je een minimaal een kwartier speling hebt. Moet je ergens half 9 zijn? Reken sowieso je reis dat je om kwart over 8 aankomt. Zie je net je bus voor je neus wegrijden, dan hoef je nog niet bang te worden, want hopelijk komt snel de volgende en ben je nog op tijd. Ga je op de fiets? Misschien waait het ineens veel harder dan je had verwacht, dan kan je nog op tijd komen (zonder helemaal bezweet aan te komen).
Als ik op het busstation kom, zie ik meestal wel andere klasgenootjes waar ik mee in de bus stap. Maar ik heb al veel gehoord over het probleem: 'we mochten niet meer in de bus, want hij was vol.'. Gelukkig zijn er twee bussen die naar onze school gaan, dus dan kan je altijd nog de volgende nemen en bij ons op school is de regel dat je tot maximaal een kwartier na de bel de les in mag komen, maar daarna mag je er niet meer in.


Donderdag was mijn eerste schooldag en we hadden gelijk visagie en praktijk. We moesten dus ons uniform mee (voor praktijk les), onze visagiekoffer moest mee en dan nog een trolley met handdoeken, badlakens, gastendoekjes (wij hebben een soort sporttas trolley) en dan hadden we ook nog een schooltas met eten, etui en agenda. Pfoe! Dus ik stond daar bij de bus met mijn trolley, die ik even als schoudertas had gedaan, over mijn schouder, mijn visagiekoffer in mijn hand en mijn schooltas over mijn andere shouder. Ik heb volgens mij drie mensen weer de bus uit gegooid..
De volgende tips zijn voor deze problemen..


Het kluisje. Een stukje hemel als je het aan onze schouders en rug vraagt. De koffer past er in, met de trolley en je jas en alles past er eigenlijk in (wel proppen, maarja..). Gebruik deze ruimte ook!
Vrijdag had ik nog ruimte over in mijn tas, dus toen heb ik nog een bakje wattenstaafjes en een zakje wattenschijfjes in mijn tas gepropt, omdat we die komende week nodig hebben. Donderdag had ik alvast mijn afwasteiltjes mee, omdat ik die trolley niet meer mee naar huis neem. En eigenlijk heb ik nu bijna niks meer thuis. Zorg niet dat je je kluissleutel kwijt raakt!
Ook een handige plek om af te spreken met vriendinnen die vanaf een andere kant komen.


Heb je net als mij praktijk les waarbij je allemaal handdoeken of andere dingen mee moet nemen? Hou dan altijd een serve setje in je kluisje. Als wij geen spullen hebben, mogen we de les niet in. Dus ik heb nu altijd een reserve setje in mijn kluisje liggen. Maar als je dit doet, laat het niet te lang liggen. Doe dit ook niet met je uniform, gymkleren of andere handdoeken. Wij moeten alle handdoeken na één keer gebruik wassen en elk weekend was ik mijn uniform.

Hebben jullie nog tips?

1 opmerking:

Bedankt voor je reactie en hopelijk tot snel!