zondag 30 september 2012

Cooking | Pizza à la Sannos.

'Goh San, we eten vanavond weer met zijn tweeën, ga je weer eens zelf pizza maken?' Mijn moeder is echt gek op mijn pizza's. Wij eten eigenlijk bijna nooit meer kant en klaar pizza. Sinds ik een keer zelf pizza heb gemaakt, wil mijn moeder niks anders meer. (Mijn vader en zus vinden het wel best en mij maakt het ook niet zo veel uit..) Vandaag, na al die zelfgemaakte pizza's, deel ik eindelijk mijn recept. x



Een klein voorproefje van wat je nodig zal hebben.. Ik gebruik altijd kant en klare pizza bodems. Die kan je gewoon bij de plaatselijke Spar kopen. Deze beleg je en doe je dan 10 minuten in de oven op volgens mij 220 graden. In die tijd kan je de tafel dekken. En nu de ingrediënten van wat dichter bij:

Ingrediënten voor de saus (voor 2 pizza's):
- (Gedroogde) peterselie, dille, tijm en oregano
- Peper en zout
- Blikje tomatenpuree
- Knoflook
- Tomaten pesto
- Sambal of chili saus
- Sojasaus of ketjap
- Tomaten ketchup
- Een schaaltje mesje en lepeltje

Hoe maak je de saus:
- Begin met de 'natte ingrediënten'. Eerst het blikje tomatenpuree. Doe de inhoud in het schaaltje en doe daar ongeveer even veel ketchup in. Pel de knoflook en hak de harde stukjes er af. Kneus (verpletter) daarna de knoflook en snijd hem fijn. Doe dat toe bij het tomatenmengsel. Voeg hier ook nog ongeveer een eetlepel (of twee..) pesto aan toe. Ik doe er meestal nog twee schepjes suiker bij om het zure van de puree wat te vervagen. Voeg nog een snufje zout toe ongeveer een eetlepel sojasaus en op naar de 'droge ingrediënten' en kruiden.
- Meestal gooi ik gewoon van alle kruiden iets er bij. Niks een eetlepeltje dit, een theelepeltje dat.. Ik doe ongeveer twee eetlepels peterselie en dan nog ongeveer een halve eetlepel dille, tijm en oregano.
- Doe dit even 45 seconden in de magnetron zodat alle smaken loskomen. 
- Voeg naar smaak nog peper, sambal of andere kruiden toe. Laat dit afkoelen terwijl je de rest van het pizza beleg maakt.


45 seconden in de magnetron.
Eindresultaat.
*Dit is het moment om de oven te gaan voorverwarmen*

Ingrediënten salade (beleg):
- Rucola
- Olijfolie
- Tomaten
- Kleine ui
- Olijven
- Geraspte kaas
- Feta kaas
(optioneel: alles wat je lekker vind op een pizza!)

Hoe maak je de salade: 
- Snijd de ui, tomaat, olijven, feta en kappertjes in kleine stukjes en doe die samen in een kom. 
- Doe hier de geraspte kaas en de rucola (ik kleine stukjes gescheurd) bij. 
- Doe hier een flinke scheut olijfolie bij, zodat om alle stukjes een laagje olie zit. Als je dit niet doet drogen de stukjes uit, waardoor ze minder lekker zijn. 
- Verdeel de salade over de met saus bedekte pizzabodem, en als je nog wat kaas over hebt, kan je dat er nog overheen doen. Bak de pizza zoals op de doos staat. 

Eindresultaat van de salade. 
Pizza's in de oven.

En tadaa! Klaar is je pizza! Als je geen olijven, kappertjes, feta of wat dan ook lust, haal je dat gewoon weg en kan je er wat anders voor in de plaats doen. Vlees of zoiets.. Ik ben pescotariër (geen vlees en vogeltjes, wel vis.), dus vandaar dat ik er geen vlees op heb (vis op een pizza vind ik niet lekker..). 

Gaan jullie de Pizza à la Sannos (Italiaanse variant van Sanne, ja ja..) ook eens proberen?



Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Bedankt voor je reactie en hopelijk tot snel!