donderdag 16 augustus 2012

Cooking | Witte chocolade taart.

Omdat ons fruit aan het verrotten was, werd ik de keuken ingestuurd om het laatste fruit dat nog wel goed was te verwerken in wat zelfgemaakte taart. Ik wist nog dat Serena van Beautylab een keer over een witte chocolade taart met rood fruit had geschreven en omdat wij aardbeien hadden liggen heb ik dit recept geprobeerd. Natuurlijk met een kleine twist.. Klik snel verder voor mijn versie van het recept. x




Het recept is zoals ik al zei geïnspireerd op het recept van Serena. Ik heb er een kleine twist aan gegeven en het recept een beetje veranderd.


Wat heb je nodig?
3/4e pak Bastogne koeken
100 gram (ongezoute) boter
400 gram witte chocolade (met gepofte rijst)
500 gram vloeibare slagroom
4 eetlepels melk
Rode vruchten naar keuze

Springvorm
Maatbeker (alleen als je de slagroom nog moet meten)
Weegschaal
Keukenmachine
Mixer
Twee pannen voor een Au Bain Marie

Hoe maak je het?
De bodem: Voor de bodem heb je de Bastogne koeken nodig en de boter. Doe 3/4e pak Bastogne (ongeveer 14 koeken) in de keukenmachine en verpulver net zo lang tot dat het alleen nog maar kruimels zijn. Heb je geen keukenmachine? Dan kan je de koekjes in een zak doen en daar met een deegroller overheen gaan, pas dan wel op dat er geen grote stukken meer in zitten.


Als alles is verkruimeld doe je de boter even in de magnetron tot het gesmolten is (ongeveer 30 seconden) en doe dat bij de kruimels. Meng het goed door elkaar en vet met het restje boter de springvorm in (die ik zelf ook nog van tevoren even had bedekt met een stuk bakpapier). Doe het mengsel van kruimels en boter in de springvorm en druk het hard aan met de achterkant van een lepel. Als je te weinig hebt (zoals bij mij het geval was) kan je nog de rest van de Bastogne koeken verkruimelen en nog wat gesmolten boter toevoegen tot de hele bodem bedekt is. Zet dit even in de koelkast en ondertussen maken we de vulling.


De vulling: Begin met de witte chocolade au bain marie te smelten. Oftewel: Doe een pan met kokend water op het vuur en doe daar een ander pannetje in waar je de chocolade in legt, zo smelt dit zonder dat het snel aanbrand. Ik had per ongelijk witte chocolade met gepofte rijst gekocht, omdat er geen andere witte (of hele dure) bij ons te koop was. Maar dit werkte ook prima en geeft een beetje extra crunch aan de taart.


 Terwijl de chocola smelt, begin je aan de slagroom. Doe dit in een bak met 4 eetlepels melk (anders word het te dik) en mix het ongeveer een halve minuut, totdat het niet stijf is, maar ook niet meer zo vloeibaar als eerst. Bij mij was (op een of andere manier) de onderkant nog vloeibaar en de bovenkant was wel schuimig. Als je de slagroom klaar hebt en de chocolade is gesmolten, ga je het mengen. In het filmpje laat Serena eerst de chocolade wat afkoelen, maar omdat het heel snel weer hard word heb ik dat niet gedaan. Doe eerst een beetje slagroom bij de chocola en meng dat, als dat goed is gemengd gooi je het allemaal in de bak slagroom en meng je het nog eens goed. Haal de bodem uit de koelkast en giet het mengsel er op.

Op deze foto is alleen de slagroom te zien, omdat het chocola heel snel stolt had ik geen tijd om van het complete . mengsel een foto te maken.
De versiering: Als versiering heb ik aardbeien gebruikt, omdat wij die nog hadden en aan het verrotten waren. Ik heb de beste uitgezocht en die in partjes gesneden en in het mengsel gedaan. Serena heeft de vruchten pas toegevoegd toen de taart al hard was, maar ik vond het lekkerder om ze er wat in te laten zakken. 


Laat de taart sowieso vier uren in de koelkast staan, maar het liefst een hele nacht. Laat hem wel in de koelkast staan totdat je hem aansnijd, anders stort hij helemaal in elkaar net als bij Serena gebeurde.

Gaan jullie deze taart ook eens proberen?

2 opmerkingen:

Bedankt voor je reactie en hopelijk tot snel!