maandag 11 juni 2012

Beauty | Eerste hulp bij... (onverwachte) ongesteldheid.

Ik denk dat de meeste lezeressen van mijn blog het wel kennen: ongesteldheid. Die ene week in de maand dat je echt even niks kan hebben, om het kleinste al boos wordt en je hebt ook nog hartstikke veel last van je buik (en de rest van je lichaam). Maar soms zijn er van die momenten, dat er 's ochtends nog niks aan de hand is en 's middags op je werk of op school ineens *boem* je bent ongesteld. What to do? Vandaag deel ik mijn tips voor (onverwachte) ongesteldheid. x



Zorg ten eerste dat je altijd wat bij je hebt. Elke tas heeft wel een klein vakje waar je het in kan verstoppen en anders kan je een klein toilettasje gebruiken. Als je iets bij je hebt kom je nooit voor onverwachte verassingen te staan. Meestal voel je het wel wat aankomen, met beginnende buikpijn, maar soms ook niet. Zorg dus altijd dat je wat bij je hebt. Heb je zelf niks bij je? Vraag een vriendin, vrouwelijke collega, lerares, conciërge... Er zijn zo veel vrouwen op de wereld en er is altijd wel een tegelijk ongesteld met jou en anders hebben ze misschien nog wel een verdwaalde in hun tas. Ben je op school en hebben je vriendinnen niks bij zich? Het is misschien wat beschamend, maar leraressen worden ook ongesteld. Vraag hun. En anders is nog maar één oplossing: vraag de conciërge. Meestal hebben ze wel een laatje met aspirine, pijnstillers en wat maandverband of tampons. Als het een man is, kan je wat grapjes verwachten..


En dan ben je ongesteld en slaat je buikpijn toe, je hoofd begint telkens meer te bonken en eten gaat ook niet meer zo makkelijk. Neem een aspirine en probeer wat afleiding te zoeken. Ik weet dat het niet makkelijk is. Zelf heb ik er ook altijd heel erg veel last van en elk stapje dat ik zet is alweer een nieuwe buikkramp. Als het echt niet meer werkt: meldt je ziek en ga naar huis. Voor mij meestal de beste oplossing.
En dat betekend niet dat ik me elke vier weken ziek meldt,want alleen op de eerste dag heb ik heel veel last (de rest van de meestal twee weken iets minder) en meestal wordt ik het in het weekend of de vakantie (nee, dat plan ik niet in, want ik ben niet aan de pil en ben ook altijd hartstikke onregelmatig ongesteld.).


En als je thuis bent, kruip in bed met een goed boek, leuke film, een dikke reep chocola, wat je maar wilt. Verwen jezelf. Laat je omgeving even weten dat je weer in je periode zit, zodat ze er wat om kunnen denken. Je hoeft het niet van de daken te schreeuwen, maar een subtiele hint is handig (ineens staat er een pak maandverband naast de wc).

Natuurlijk zijn er ook dingen die je beter niet kan doen, zoals winkelen (in alles voel je je dik, niks staat leuk, alles is veel te duur.. En dan hebben we het nog niet eens over die buikpijn..), ingewikkelde dingen koken (de opgeklopte slagroom ontploft in je gezicht, al het eten valt op de grond...), discussies aangaan (één woord: ruzie) en ingewikkelde makeup looks maken (je mascara geeft af, je eyeliner bobbelt, je krijgt meer lippenstift om en in je mond dan op je lippen...).

Gelukkig duurt het allemaal maar een weekje.. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie en hopelijk tot snel!